In dit college zijn we bezig geweest met beeldaspecten. Er bestaan verschillende beeldaspecten (zoals kleur, vorm en licht) met ieder weer hun eigen deelaspecten. De les bestond enerzijds uit het analyseren van één beeldaspect bij twee bestaande schilderijen. Anderzijds moesten we ook zelf aan de slag, waarbij we een foto moesten zoeken op internet en hier iets aan moesten veranderen, waardoor je een bepaald beeladspect accentueerde. Het resultaat van beide opdrachten vind je hieronder.
Beeldaspecten bij twee bestaande schilderijen
Gerrit Honthorst - De Verloochening van Petrus (1620)
Hoofdcategorie
|
Licht
|
Deelbegrip
|
Clair-obscur
|
Afbeelding
|
|
Korte omschrijving van het begrip
|
Clair-obscur
is Frans voor licht-donker. We gebruiken deze uitdrukking om aan te geven dat
het contrast tussen licht en schaduw groot is. In sommige tijden was het bij
kunstenaars in om clair-obscur te gebruiken om daardoor dramatische effecten
of sterke ruimtewerking te krijgen.
|
Hoe in de afbeelding
|
In
de afbeelding zie je dat er een groot contrast is tussen de verschillende
mannen in het donker en de dienstmeid in het licht. Het enige licht dat er op
het schilderij is, komt van de kaars die de dienstmeid in haar hand heeft. Verder
is er op het schilderij geen licht te bekennen, waardoor alleen op de plek
van de kaars licht is en het daaromheen donker is. Hierdoor krijg je een
groot licht-donker contrast.
|
Welk effect in de afbeelding
|
De
clair-obscur heeft in het schilderij het effect dat de dienstmeid heel erg
centraal komt te staan. Het schilderij staat op die manier als het ware in
dienst van haar, en in dienst van wat ze aan Petrus duidelijk wil maken: kent
hij Jezus wel of niet? Hierdoor komt het verhaal wat de schilder wil
vertellen extra duidelijk naar voren. Alle ogen zijn, door het licht-donker
effect, gericht op de dienstmeid die op haar beurt weer wijst naar Petrus. Op
die manier vertelt de schilder dus het verhaal van de verloochening van
Petrus.
|
Vincent van Gogh - Sterrennacht (1889)
Hoofdcategorie
|
Vorm
|
Deelbegrip
|
Dynamisch
|
Afbeelding
|
|
Korte omschrijving van het begrip
|
Wanneer
een schilderij dynamisch is, wil dat zeggen dat er beweging wordt
gesuggereerd op een schilderij. Het lijkt dus alsof het object of de persoon
op het schilderij of het schilderij an sich in beweging is.
|
Hoe in de afbeelding
|
In
de afbeelding zie je dat er gebruikt is gemaakt van dynamische vorm door de
organische vormen waar mee geschilderd is. Er zijn veel golvende bewegingen
te zien die gemaakt zijn door kleine en dunne streken. Ook het object vooraan
op het schilderij is een golvend object. Verder is ook de horizon in dit
schilderij niet recht (zoals meestal het geval is), maar golvend, met veel
ronde vormen.
|
Welk effect in de afbeelding
|
Door
de golvende vormen en kleine, dunne streken lijkt de wind door de afbeelding
te waaien. Doordat het object vooraan ook in golvende beweging op het doek is
gezet, lijkt dit object ook mee te bewegen met de wind. Iets wat de beweging
op dit schilderij nog net wat extra accentueert. Daarnaast is ook de horizon
in golvende beweging op het doek geschilderd, waardoor de wind en de hemel echt
voorbij lijken te trekken.
|
Beeldaspecten bij een zelfgemaakt schilderij
De originele foto:
De remake:
De
opdracht in dit college was om een foto uit te zoeken op internet, deze na te
schilderen en in deze schildering iets te veranderen. Deze verandering moest
daarna extra worden uitgelicht door het gebruik van een of meerdere
beeldaspecten. De foto die ik gekozen heb is er een van een pandabeer op een
wip. Wanneer je deze foto ziet, zal je er haast niet omheen kunnen dat dit een
zeer schattig plaatje is. Omdat dit ook het eerste was wat in mijn hoofd op
kwam, was ik benieuwd op welke manier ik deze foto kon veranderen in een stoer
plaatje. Hoewel de pandabeer van zichzelf al schattig is, was het op de
originele foto denk ik vooral de wip waar hij op zat die het nog schattiger
maakte. Daarom heb ik ervoor gekozen om dit element van de foto te vervangen
voor iets stoerders, en wat is er nu stoerder dan een motor? Om de stoerheid
van deze foto nog extra kracht bij te zetten, heb ik er voor gekozen om dit
door middel van het beeldaspect kleur te doen. Ik heb gebruik gemaakt van
kleuren die in mijn ogen stoer zijn, vooral rood en zwart. Daarnaast heb ik voor
een wazige donkergroene achtergrond gekozen, waardoor het lijkt alsof de motor
heel hard gaat. Je ziet namelijk op het schilderij niet meer de precieze
achtergrond, maar kan hooguit een gok doen naar wat de achtergrond kan zijn.
Dit draagt er aan bij dat het lijkt alsof de motor heel hard gaat. Iets dat het
ook weer stoerder doet lijken. Hieronder zal ik mijn beeldaspecten toelichten
in het bijhorende format ‘Beeldaspecten’.
|
Hoofdcategorie
|
Kleur
|
|
Deelbegrip
|
Kleurcodes,
Symbolische kleur
|
|
Afbeelding
|
|
|
Korte omschrijving van het begrip
|
Kleurcodes:
Sommige kleuren hebben betekenissen gekregen die berusten op afspraken. Zo
staat rood voor gevaar. Symbolische
kleur: Een kleur wordt symbolisch gebruikt als die kleur een betekenis
krijgt. Dezelfde kleur kan, afhankelijk van thema, mode, cultuur, plaats en
tijd, verschillende betekenissen krijgen. Rood: liefde, gevaar, stop, warmte, lijden, offer, in sommige
Afrikaanse landen rouw.
|
|
Hoe in de afbeelding
|
In
de afbeelding is grotendeels de kleur rood gebruikt voor de motor, het gaat hier dus om een 'gevaarlijke' motorpanda. Voor de
omgeving zijn daarnaast donkere kleuren gebruikt; zwart voor de weg en
donkergroen voor de achtergrond. Dit maakt de afbeelding nog wat duisterder.
|
|
Welk effect in de afbeelding
|
Je ziet direct dat dit geen pandabeer meer is om met blote handen aan te pakken. Door de rode kleur van de motor is het een gevaarlijke en snelle motorpanda geworden. De wazige achtergrond zorgt er verder voor dat het lijkt alsof de motor heel hard gaat.
|




Geen opmerkingen:
Een reactie posten